Bakkerij Fuite is de vaste leverancier van de online supermarkt Picnic.

Bakkerij Fuite is de vaste leverancier van de online supermarkt Picnic. In september 2015 begon Picnic in Amersfoort met vier bezorgautootjes. Inmiddels rijden er zo’n 1000 autootjes rond in bijna 100 Nederlandse plaatsen. Met honderdduizenden klanten en een maandelijkse uitbreiding naar nieuwe steden, werd Picnic in 2019 uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland.

“Bakkerij Fuite is samen met Boni onze oudste partner, daar zijn we mee opgestart. Dat zie je ook terug in hoe goed we samenwerken. Hij is als één van de eerste goed gaan inzien wat e-commerce betekent, ook voor zijn eigen operatie.

Hij begrijpt bijvoorbeeld heel goed dat je geen nee kan verkopen als het al wel besteld is.” Het kan dus niet zo zijn dat broden niet geleverd worden doordat er iets fout ging in de productie of dat we extra broden leveren die niet besteld zijn door de klanten, omdat er simpelweg deeg over was. “Daarnaast heeft Picnic een no-waste beleid, de visie van Bakkerij Fuite draagt daaraan bij.”

Het productieproces van Bakkerij Fuite is zoveel mogelijke gemechaniseerd. Alle recepten en smaken blijven het ambacht van de bakker zelf, maar om brood in deze volumes vers en smaakvol te bakken vraagt om slimme productieoplossingen.

De e-commerce in bakvorm dankzij ons moderne ambacht.

Door het gemechaniseerde productieproces, denkt Bakkerij Fuite net wat anders mee met e-commerce. Zo bedenken zij zelf nieuwe concepten, bijvoorbeeld 6 verschillende zachte broodjes in één verpakking. "Het lijkt een simpel idee, maar dit vraagt veel flexibiliteit in je proces en operatie. Daarnaast maakt hij één van de lekkerste zachte bolletjes van Nederland en heeft daar meerdere malen prijzen mee gewonnen."

Naast het produceren van brood vraagt de e-commerce markt ook een andere aanpak in het gehele proces. Niet alleen het feit dat je de aantallen specifiek moet bakken, het altijd compleet moet zijn ( er is immers al voor betaald ) en er een constante kwaliteit geleverd moet worden, moeten ook alle producten op tijd aankomen bij de distributiekanalen. Picnic plaatst om kwart over tien ’s avonds de precies af te nemen aantallen en om zes uur ’s ochtends staat het compleet, volgens bestelling en ovenvers gebakken voor onze deur op vijf verschillende locaties. "Dat is echt uniek."

“Bakkerij Fuite is vanaf het begin onze vaste partner om het e-commerce landschap van brood te voorzien. We hebben samen het hele pad van e-commerce ontdekt vanuit een open mindset. Het is hierin prettig dat we snel kunnen schakelen met elkaar. Klaas Fuite neemt zelfs persoonlijk contact op met klanten om navraag te doen over de kwaliteit. We kijken continu hoe het beter kan.”

Brood als product is daarin een hele uitdaging. Klanten zijn gewend aan vers brood met een knapperig korstje. “Brood moet zo vers mogelijk zijn, dus willen we het zo laat mogelijk ontvangen. Eigenlijk als één van de laatste van alle producten die we aanbieden.” Kortom het gehele proces moet ontzettend just-in-time zijn.

De eerste bestelling bedroeg acht broden. “Het is knap van Bakkerij Fuite dat ze in de zomer van 2015 de potentie van e-commerce zo omarmden. Vandaag de dag bestellen we ruim 100.000 broden in de week en dat aantal groeit nog steeds. Een goede partnership is veel sterker dan de productie te splitsen over meerdere partijen. Nu kunnen we langdurig samenwerken om het verschil te maken.”

Fuite in gesprek met...

Modern ambacht ontstaat door enerzijds onze innovatiekracht en anderzijds de ruimte die we krijgen vanuit onze klanten. We vertalen de keten van onze klanten naar een custom-made product en proces. De komende tijd gaan we in gesprek met een aantal partners waarin we hen aan het woord laten over onze samenwerkingen.

Heeft u vragen of ziet u kansen in een samenwerking; wij helpen u graag.

Over Bakkerij Fuite

Begonnen als een dorpsbakker in IJsselmuiden waar op ambachtelijke manier broden werden verkocht. De zoektocht naar nieuwe heerlijke broodsoorten en uitdagingen is iets waar Bakkerij Fuite tot op de dag van vandaag mee bezig is.